WELCOME SELAMAT--DATANG- SELAMAT--MANDEG SELAMAT--DATAI

Wednesday, June 6, 2012

LOGO

Logo ialah lambang atau tanda identiti (trademark) berbentuk 2D atau 3D warna dan monokrom, geometri atau organik, taipografi, abstrak bagi mewakili identiti korporat sesebuah syarikat, produk dan perkhidmatan.

Ciri-ciri logo,ialah :

1. Mudah dan ringkas
2. Mempunyai identiti tepat untuk organisasi.
3. Keaslian.
4. Identiti tersendiri.
5. Keagungan.
6 .Mengikut ciri-ciri unsur senireka dan prinsip rekaan.
7.Mesej yang jelas dan tepat.
8.Kemas dan bersih.


Logo terbahagi kepada empat jenis, iaitu :

1. LOGO HURUF (TYHPOGRAPHYIC MARKS)
Logo huruf atau logo taipografi menggunakan fon atau muka taip bagi menghasilkan identiti korporat atau trademark  berbentuk imej logo. Logo berbentuk perkaaan atau logo huruf ringkas (initials). pendekatan tipografi perlu dimasukan unsur grafik seperti garian, imej, rupa organik, atau geometri, dan warna di dalam kandungan logo bagi memperkembangkan lagi identitinya.

Contoh Logo Huruf 1

Contoh Logo huruf 2



2. LOGO SIMBOL (SYMBOLIC MARKS)
Logo simbol memberikan sendikit tambahan reka bentuk ke dalam tanda identitinya berbanding dengan logo representasi (logo diskriptif). terutamanya dalam penambahan unsur-unsur figura (rupa : organik, geometri atau abstrak dan bentuk: 2D atau 3D.)

Logo simbol bagi syarikat Petronas


Logo Simbol bagi kitar semula



3. LOGO REPRESENTASI(DESCRIPTIVE MARKS)
Logo representasi atau dikenali dengan descrptive marks menggunakan imej visual yang mempunyai kaitan atau hubungkait secara langsung di antara syarikat perniagaan dan produk, atau perkhidmatan pelanggan.

Logo syarikat PROTON


Logo Syarikat Telekom Malaysia



4. LOGO AMBIGRAM
An ambigram is a typographical design or atrform that maybe read as one or more words not only in its form as a presented but also from another viewpoint, direction, or orientation. the words readable in the other viewpoint, direction or orientation maybe the same or diffrent from the original words. douglas R. Hofstadter describes an ambigram as a "calligraphis design that manages to squeeze two diffrent readings into the selfsame set of curves." 

Logo Ambigram 1

Logo Ambigram 2


Rujukan Nota dari Buku Koleksi 2003-2011 BITMAP & VEKTOR TUGASAN reka bentuk GRAFIK oleh DR.Redzuan Hussin








TAIPOGRAFI

Taipografi boleh dilihat disekeliling kita, signage, tiket kereta api, bas, buku masakan, laman web dan sehinggakan apa saja yang kita guna dan lihat hampir semuanya terlibat dengan penggunaan taipografi.

Merujuk kepada buku yang ditulis oleh Squire (2006) bertajuk "Getting It Right with Type" kita akan merasakan bertapa banyaknya yang perlu dipelajari dan di ketahui dalam memahami dan mendalami apa yang dimaksudkan dengan perkataan taipografi dan penggunaanya. Setiap termologinya perlu diketahui seperti terminology, apa dia muka/rupa muka taip,readability, kerning, letterspacing, wordspacing, leading, aligment, widows and orphans, grids, layout, paragraphs, hubungan antara huruf dan imej dan lainnya.

Tyhpography is the art, craf and techniques of design, modifiying type glyphs, and arranging type. Type glyphs (charecters) are created and modified using a varieaty of illustration techiques. The arrangement of type is the selection of typefaces, point saize, line lenght, leading (line spacing) and letter spacing from http://en.wikipedia.org/wiki/graphic_design.

Typography is mostly an act of dividing a limited surface.- Willi Baumeister.

Rujukan Nota dari Buku Koleksi 2003-2011 BITMAP & VEKTOR TUGASAN reka bentuk GRAFIK oleh DR.Redzuan Hussin


CONTOH-CONTOH KARYA TAIPOGRAFI

Taipografi menghasilkan potrait.

Susunan taipografi menimbulkan kesan ruang.










Lollipop