WELCOME SELAMAT--DATANG- SELAMAT--MANDEG SELAMAT--DATAI

Wednesday, June 6, 2012

TAIPOGRAFI

Taipografi boleh dilihat disekeliling kita, signage, tiket kereta api, bas, buku masakan, laman web dan sehinggakan apa saja yang kita guna dan lihat hampir semuanya terlibat dengan penggunaan taipografi.

Merujuk kepada buku yang ditulis oleh Squire (2006) bertajuk "Getting It Right with Type" kita akan merasakan bertapa banyaknya yang perlu dipelajari dan di ketahui dalam memahami dan mendalami apa yang dimaksudkan dengan perkataan taipografi dan penggunaanya. Setiap termologinya perlu diketahui seperti terminology, apa dia muka/rupa muka taip,readability, kerning, letterspacing, wordspacing, leading, aligment, widows and orphans, grids, layout, paragraphs, hubungan antara huruf dan imej dan lainnya.

Tyhpography is the art, craf and techniques of design, modifiying type glyphs, and arranging type. Type glyphs (charecters) are created and modified using a varieaty of illustration techiques. The arrangement of type is the selection of typefaces, point saize, line lenght, leading (line spacing) and letter spacing from http://en.wikipedia.org/wiki/graphic_design.

Typography is mostly an act of dividing a limited surface.- Willi Baumeister.

Rujukan Nota dari Buku Koleksi 2003-2011 BITMAP & VEKTOR TUGASAN reka bentuk GRAFIK oleh DR.Redzuan Hussin


CONTOH-CONTOH KARYA TAIPOGRAFI

Taipografi menghasilkan potrait.

Susunan taipografi menimbulkan kesan ruang.










No comments:

Post a Comment

Lollipop