WELCOME SELAMAT--DATANG- SELAMAT--MANDEG SELAMAT--DATAI

Thursday, June 7, 2012

TUGASAN 4

Tajuk Tugasan: Pembungkusan

Synopsis
IKS ialah singkatan kepada Industri Kecil dan Sederhana, IKS memainkan peranan yang amat besar terutamanya dalam mewujudkan peluang pekerjaan kepada komuniti. Satu kajian kes, sedang dijalankan oleh pihak IKS, untuk mereka bentuk satu pembungkusan makanan ringan yang terdiri daripada keropok atau kerepik, diperbuat daripada buah pisang, ubi-kayu, keledek, keladi, biji durian, buah nangka, melinja, udang kering, tepung  dan lain-lain (goreng sahaja). Reka bentuk pembungkusan yang dihasilkan akan digunakan pada dua kawasan iaitu di IKS Rembau dan di IKS Seremban, Negeri Sembilan.


spesifikasi & proses    
 i.   anda dikehendaki mereka bentuk tiga pembungkusan
 ii.  hanya satu sahaja yang di cetak atas kertas saiz A3, warna.
 iii. format fail di beri dalam AI (boleh download dari MyGuru)


Selain daripada strategi pemasaran, branding dan iklan, di antara kriteria lain yang Perlu diberi penekanan ke atas pembungkusan ialah: reka bentuk, reka letak yang tertumpu kepada perletakan taipografi (samada fon: 2D atau 3D dan saiz), permilihan dan kesesuaian warna dan grafik serta imej yang berkaitan dengan barangan produk. Tidak terlupa spesifikasi yang perlu ada bagi setiap pembungkusan seperti logo & alamat syarikat, net weightbar code, alamat syarikat, isi kandungan, logo halal, due datecustomer support line, motto atau tema dan nama produk tersebut.

Proses penghasilan pembungkusan :
Saya telah memilih kerepek pisang dan kerepek bawang untuk tujuan pembungkusan. Dibawah adalah hasil pembungkusan yang telah saya hasilkan.



Contoh Pembungkusan Kerepek Pisang


Contoh pembungkusan Kerepek Bawang

























No comments:

Post a Comment

Lollipop