Ciri-ciri logo,ialah :
1. Mudah dan ringkas
2. Mempunyai identiti tepat untuk organisasi.
3. Keaslian.
4. Identiti tersendiri.
5. Keagungan.
6 .Mengikut ciri-ciri unsur senireka dan prinsip rekaan.
7.Mesej yang jelas dan tepat.
8.Kemas dan bersih.
Logo terbahagi kepada empat jenis, iaitu :
1. LOGO HURUF (TYHPOGRAPHYIC MARKS)
Logo huruf atau logo taipografi menggunakan fon atau muka taip bagi menghasilkan identiti korporat atau trademark berbentuk imej logo. Logo berbentuk perkaaan atau logo huruf ringkas (initials). pendekatan tipografi perlu dimasukan unsur grafik seperti garian, imej, rupa organik, atau geometri, dan warna di dalam kandungan logo bagi memperkembangkan lagi identitinya.
Contoh Logo Huruf 1 |
Contoh Logo huruf 2 |
2. LOGO SIMBOL (SYMBOLIC MARKS)
Logo simbol memberikan sendikit tambahan reka bentuk ke dalam tanda identitinya berbanding dengan logo representasi (logo diskriptif). terutamanya dalam penambahan unsur-unsur figura (rupa : organik, geometri atau abstrak dan bentuk: 2D atau 3D.)
Logo simbol bagi syarikat Petronas |
Logo Simbol bagi kitar semula |
3. LOGO REPRESENTASI(DESCRIPTIVE MARKS)
Logo representasi atau dikenali dengan descrptive marks menggunakan imej visual yang mempunyai kaitan atau hubungkait secara langsung di antara syarikat perniagaan dan produk, atau perkhidmatan pelanggan.
Logo syarikat PROTON |
Logo Syarikat Telekom Malaysia |
4. LOGO AMBIGRAM
An ambigram is a typographical design or atrform that maybe read as one or more words not only in its form as a presented but also from another viewpoint, direction, or orientation. the words readable in the other viewpoint, direction or orientation maybe the same or diffrent from the original words. douglas R. Hofstadter describes an ambigram as a "calligraphis design that manages to squeeze two diffrent readings into the selfsame set of curves."
Logo Ambigram 1 |
Logo Ambigram 2 |
Rujukan Nota dari Buku Koleksi 2003-2011 BITMAP & VEKTOR TUGASAN reka bentuk GRAFIK oleh DR.Redzuan Hussin
Logo Petronas
ReplyDelete